5 anledningar att investera i E-sport

Kategorier Kronorna

Intresset för e-sport ökar och det handlar om mycket mer än spel. E-sport-turneringar runt om i världen drar enorma tittarskaror. Prispengarna är ofta i miljonklassen. Det finns möjlighet att satsa på annonsering, spelutveckling, teknik och evenemang. Bland annat.

Här är fem anledningar att investera i e-sport.

1. Stor och växande bransch

De senaste åren har e-sport vuxit till en miljardindustri. Marknaden för e-sport uppskattas till att vara mellan 1,3 och 2 miljarder dollar beroende på hur man räknar. Den årliga tillväxten uppskattas till 9 – 10 % CAGR. Inom mobilsegmentet är tillväxten hela 17 % per år. Det är starkt.

Kanske inte alla håller med om att det är en ”riktig” sport. Men antalet personer som följer e-sporttävlingar live eller på nätet talar sitt tydliga språk. Enligt MTG var antalet åskådare 435 miljoner 2019. Det var 15 % mer än året innan. Nästa år förväntas antalet personer som tittar på e-sport växa till att bli över 550 miljoner.

Antal tittare inom e-sport ökar kraftigt.
Antal tittare inom e-sport ökar kraftigt. Källa: MTG

2. Många inriktningar

E-sport är mer mångfacetterat än vad man kan tro. En stor del av omsättningen inom e-sport är, liksom inom vanlig sport, i form av sponsorpengar. Andra former av marknadsföring står också för en stor del av omsättningen inom e-sport. Därefter har spelutvecklare, media och evenemangsarrangörer i fallande ordning varsin del av kakan.

Denna mångfald är en fördel för dig som vill bygga upp en portfölj med e-sport aktier. Här är några förslag på typer av investeringar inom e sport:

  • Spelutvecklare
  • Hårdvarutillverkare
  • Företag som anordnar e-sport-turneringar
  • Företag med plattformar för online streaming
  • Bettingbolag som erbjuder e-sport

3. Flera bolag med bredd

E-sport kan verka som en mycket nischad kategori. Men det finns faktiskt ganska stor bredd på många av de bolag som är verksamma inom branschen.

Vi kan ta några av de största aktörerna inom streaming för e-sport som exempel. Twitch är störst. Denna streamingtjänst ägs av Amazon som har en oerhörd bredd inom e-handel och molntjänster.

YouTube och YouTube Gaming är ett annat exempel. Dessa tjänster ägs av Alphabet som bland annat även äger Google med allt vad det innebär i form av sökmotorteknik, annonsnätverk och molntjänster. Mixer som ägs av Microsoft är ytterligare ett exempel inom samma kategori.

Inom hårdvara har vi Nvidia. Denna amerikanska grafikkortstillverkare är nr 1 inom e-sport för sina extrema prestanda. Samma teknik används samtidigt för i servrar för molntjänster, i självkörande bilar och för kryptomining.

Även konkurrenten AMD har ett järn med i elden. Denna processortillverkare har precis som Nvidia en bredd som sträcker sig långt bortom spel och e-sport. Samma sak gäller Intel.

4. En global marknad

Från början var det ett stort geografiskt fokus på Asien inom E-sporten, främst Kina och Sydkorea. De ligger fortfarande i topp. ”Asia Pacific” står tillsammans för ca hälften av marknaden

Men e-sport växer i Europa och i USA. Europa står för ca 20 % av e-sportmarknaden. USA, Sverige och Danmark är några av de främsta länderna inom e-sport – både med spelare och evenemang.

Tack vare Internet och streamingtjänster kan publiken följa e-sportturneringar runt hela världen. Vissa turneringar sker endast online. Det skapar möjligheter för investerare att nå ut till en miljonpublik.

5. Outnyttjad potential

De som engagerar sig i e-sport – både professionella spelare, hobbyspelare och tittare ägnar en stor del av dagen framför skärmen. Troligtvis kommer vanlig sport inte alls i närheten i form av engagemang, i varje fall inte när det gäller åskådarna.

Trots det används bara en liten del av potentialen inom e-sport. Det sägs att företag inom e-sport i dagsläget endast tjänar ca 20 % jämfört med vad olika företag tjänar på åskådarna inom traditionell sport.

Här kan företag som Adverty vara intressanta. Adverty utvecklar teknik för digital annonsering. Med Advertys system kan företag nå ut till ny publik på kreativa sätt genom spel. Adverty handlas på NGM Nordic SME.

Så investerar du i E-sport

Det enklaste sättet att investera i e-sport på är genom att köpa aktier. Några av de största aktier inom e-sport är:

  • Take-Two Interactive
  • Electronic Arts
  • Activision Blizzard
  • Tencent Holdings
  • Ubisoft

Sverige ligger på framkant inom gaming, e-sport och spelutveckling. Kinnevikbolaget Modern Times Group (MTG) gjorde sig känt inom e-sport efter att ha köpt LAN-partyarrangören DreamHack 2015. MTG har även över 80 % av aktierna i ESL (Turtle Entertainment). Det är två stora namn inom e-sport och e-sportsevenemang. MTG handlas på Stockholmsbörsen.

ESEN eSports är ett annat svenskt bolag som jobbar med streamingkanaler inom gaming och esport. ESEN eSports anordnar även e-sport-turneringar och har egen programproduktion med bl.a. reportage. ESEN eSports Handlas på Spotlight Stock Market

Det finns även flera spelaktier / gaming-bolag i Sverige:

  • Stillfront Group
  • Paradox Interactive
  • Gaming Corps
  • Starbreeze
  • G5 Entertainment
  • Embracer Group (tidigare THQ Nordic)

Friskrivning: Bloggen Kronorna ger inga investeringsråd. Innehållet i artikeln är endast personliga reflektioner.

Tips på mer läsning

Lämna en kommentar