Har du en blogg eller hemsida som du vill ska synas bra på Google? Sökoptimering är en viktig strategi för dig som har en sajt på nätet dit du vill få fler besökare och kunder. Här får du veta grunderna i vad SEO innebär och hur du får hemsidan att ranka högre på Google.
Vad betyder sökoptimering?
Sökoptimering, sökmotoroptimering eller SEO – begreppen syftar på samma sak. Det handlar om att bygga sin webbplats på ett sätt som gör att Google och andra sökmotorer enkelt kan hitta den när någon söker efter relevanta ord. Genom att tillämpa en bra strategi för sökoptimering kommer din hemsida att hamna högre upp i resultaten. Konkurrensen är hård på nätet vilket har gjort att intresset för effektiv SEO är större än någonsin.
Hur du förbättrar SEO
Flera aspekter spelar in när det gäller att förbättra SEO på din hemsida. Bra sökoptimering är en grundläggande del av ett företags marknadsstrategi. Det kräver kunskap, erfarenhet och tålamod, men genererar också märkbara resultat. Oavsett om du driver en e-handel där du vill öka försäljningen, eller har en blogg där du vill få in fler besökare, så är SEO grunden till framgång.
Hitta rätt sökord för hemsidan
All sökoptimering börjar med research. Du vill få reda på vilka dina kunder är och hur deras behov ser ut. Vilka ord använder de mest på Google när de vill hitta en tjänst eller produkt som den du erbjuder?
Om du till exempel vill nå kunder som letar efter cyklar att hyra kan relevanta sökord vara ”hyra cykel”, ”cykeluthyrning” – eller ”hyra cykel” följt av den stad eller plats där uthyrningen sker.
Har du exempelvis en aktieblogg kanske relevanta sökord är ”köpa aktier”, ”bästa fonderna” eller ”sparkonto hög ränta”.
Skriv bra rubriker och texter
När du identifierat de olika sökorden är det dags att använda dem i rubriker och texter. Använd rätt format, det vill säga H1, H2 och så vidare för rubriker, och brödtext för löpande text. Skriv detaljerat om det ämne, alla produkter eller tjänster som du vill marknadsföra och använd relevanta sökord.
Tänk på användarupplevelsen
En hemsida som laddar långsamt, har långa svårlästa textstycken, eller som är otydlig att navigera på gör att besökare lämnar snabbt. Det är dåligt för sökoptimeringen. En bättre användarupplevelse bidrar till att besökarna stannar kvar längre. Googles algoritmer snappar upp detta och rankar dessa hemsidor som mer relevanta för sökningen.
Skaffa en företagsblogg
Har du redan en blogg går det utmärkt att använda den som verktyg att förbättra din SEO. Har du ett företag men saknar blogg kan det vara en bra idé att starta en företagsblogg på hemsidan. Med en blogg kan du använda sökord i rubriker och text, och på så vis driva in mer trafik från Google. Från ett blogginlägg kan du sedan länka till produkter och tjänster på din hemsida.
Anlita experthjälp
Tipsen ovan är en bra start för att komma igång med SEO-arbetet. Vägen till att ranka högst på Google är dock lång och kräver ett öga för att kunna analysera statistik. Många fler aspekter som länkbygge och bildanvändning spelar också roll. Överväg att anlita en expert på SEO för att spara tid och få arbetet korrekt utfört. Det är en investering som ofta lönar sig i längden.