Na-kd – en aktie för börsen?

Kategorier Kronorna

Det ryktas att det starkt växande modebolaget Na-kd är på väg in på börsen. Är du tjej och någonstans mellan 18 och 35 år gammal finns stora chanser att du redan känner till detta växande varumärke. Är du influencer likaså. Men även om du mest är intresserad av aktier, sparande och investeringar finns goda skäl att hålla ett öga på Na-kd.

Bloggen Kronorna tar en snabbtitt på detta uppstickande e-handelsföretag.

Na-kd i korthet

  • E-handelsbolag inom mode som omsatte runt 2 miljarder kronor 2020
  • Runt 50% tillväxt från året innan
  • Tunga investerare bakom
  • Utmanar traditionella klädjättar som H&M och Zara
  • Bred internationell satsning från start
  • Omfattande digital närvaro genom influencers, affiliates och sökmotoroptimering
  • AI som skapar innehåll i webbshopen
  • 100 robotar ska packa 1000 ordrar i timmen
  • Det har ryktats om att börsnotera aktien

Köpa aktier i Na-kd?

Om Na-kd börsnoteras kommer du att kunna köpa aktier på Avanza och Nordnet. Vill du delta i IPO dyker möjligheten troligtvis upp hos åtminstone en av dessa nätmäklare.

Köp aktien på Avanza   Köp aktien på Nordnet

Läs mer här om hur du deltar i IPO på Avanza.

Na-kd lever i symbios med influencers

Na-kd är ett e-handelsföretag med inriktning på mode och accessoarer. Det grundades 2015 och växer kraftigt, inte bara i Sverige utan internationellt. Det har väckt uppmärksamhet med den energi och hastig som det tagit marknadsandelar och snabbt etablerat en position som e-handlare.

Kärnan i Na-kd är en mycket nära kontakt med influencers. Vi talar inte bara om att använda sig av influencers för att göra reklam så som i princip alla modebolag gör. Istället handlar det om att Na-kd erbjuder plats åt inflytelserika bloggare och Instagramprofiler på den egna plattformen.

Här har hittar vi exempelvis svenska influencers som:

  • Angelica Blick
  • Hanna Friberg
  • Josefin Ekström
  • Kristin Rödin
  • Nicci Hernestig
  • Hanna Schönberg
  • Kristin Sundberg

Var och en med sitt eget brand tillsammans med Na-Kd som de sedan marknadsför i sina egna kanaler. Listan blir mycket längre om vi tar med alla internationella influencers också.

Sedan har givetvis Na-kd sina egna kollektioner. För tillfället runt 3400 produkter enbart i detta segment.

En tredje sak som gör sortimentet intressant för köparna är att det även finns andra kända varumärken i onlinebutiken. Här finns Mango, Levis, Calvin Klein, Champion och Tommy Jeans med flera.

Men det är samarbetet med influencers som dominerar utbudet och företagsprofilen. Och det är detta som gör Na-kd lite revolutionerande.

Urval av designers och influencers som finns på Na-kd webbutik
Några av de många influencers och designers som finns hos Na-kd.

Tack vare detta upplägg kan företaget erbjuda sina kunder nyheter i butiken i princip varje dag. Det är långt ifrån det klassiska mönstret inom modevärlden med två säsonger sommar-vår respektive höst-vinter.

Till skillnad från de etablerade modejättarna har Na-kd skippat fysiska butiker helt och hållet bortsett från små pop-up-butiker i Mall of Scandinavia och Stockholm Quality Outlet.

Istället satsar modebolaget på en god shoppingupplevelse på nätet. Förutom ett brett utbud handlar det om fri frakt och fria returer i 90 dagar. Därmed tar man effektivt bort mycket av den friktion som får vissa att välja shopping i butik istället för på nätet.

Låga priser tillhör också företaget USP:er – ett måste för att attrahera ett ungt klientel.

Modebolag med internationell närvaro från dag ett

Na-kd är ett ungt svenskt modeföretag som från start har siktet på en internationell marknad. Här talar vi inte om någon organisk tillväxt utan det är snabb expansion på många marknader samtidigt med stöd av betydande privat kapital som gäller.

I dagsläget går det att beställa från Na-kd i princip alla europeiska länder, USA, Kanada, Mexiko, China och Australien. Det är även redan möjligt att köpa från flera länder i Centralamerika, Sydamerika, Afrika, Asien och Mellanöstern.

Ledning – berömd e-handelsprofil bakom Na-kd

Det är Jarno Vanhatapio som ligger bakom e-modebolaget Na-kd. Han gjorde sig känd genom att grunda Nelly.com som så småningom såldes till Qliro Group. Jarno grundade därefter djurfoderssajten Zoozoo.com som blev uppköpt av Animail 2015.

Bland investerarna bakom Na-kd finns utöver Jarno även medgrundaren Magnus Emilson, eEquity, Partech och Northzone samt nyligen även Ernström & Co.

Rykte om börsnotering

De senaste månaderna har flera e-handlare noterats på First North så det skulle inte vara förvånande om Na-kd går samma väg. Medgrundaren Magnus Emilson berättade för Di i mars att en börsnotering är i högsta grad tänkbar.

När kan Na-kd börsnoteras? Det finns ingen officiell information än men det vi vet är att bolaget har för avsikt att börja gå med vinst innan det blir dags för börsen.

Om det blir under 2021 eller inte är svårt att säga. Bolaget gjorde en nyemission på 40 miljoner euro i mitten av april. I samband med detta anslöt sig ytterligare en ägare till familjen – Ernström & Co. Pengarna ska bland annat användas för expansion i södra Europa.

Detta visar på att bolaget inte skyndar till börsen utan tar vägen via privat kapital än så länge. Men det ena behöver inte utesluta det andra, speciellt inte på sikt.

Låt oss titta lite närmare på vad som händer under huven på Na-kd.

Stark omsättningstillväxt

Tillväxten sedan 2015 då Na-kd grundades har varit minst sagt imponerande. Under 2020 hade det Göteborgsbaserade klädbolaget en omsättning på runt 2 miljarder kronor. Året innan låg den på drygt 1,3 miljarder kronor.

Så här ser det ut i Allabolag.se:

Nakd omsättning 2015 - 2019
Källa: Allabolag.

Omsättningen var runt 15 miljoner kronor år 2015.Tillväxten under perioden 2015 – 2020 var alltså på över 165 procent per år (CAGR), dock givetvis från en låg nivå.

Ökat intresse i Sverige och utomlands

Intresset för Na-kd ökar bland såväl svenska som utländska Internetanvändare. Så här ser söktrenden ut i Google för ”nakd” bland svenska internetanvändare enligt Google Trends:

Na-kd trend i Google i Sverige - allt fler antal sökningar

På ett internationellt plan är trenden ännu mer övertygande:

Na-kd sökhistorik i Google på ett internationellt plan - trenden tilltar

Men vi ska inte överdriva. Na-kd är i varje fall inte ännu något direkt hot till exempelvis H&M (röd linje) eller Zara (gul linje). Så här ser det ut i Sverige:

Na-kd vs HM och Zara i Google

Och i världen:

Na-kd vs H&M och Zara i världen

Dessa grafer visar relativa sökvolymer, inga exakta data. De ger ändå en bra indikation kring hur populärt Na-kd är i förhållande till konkurrenterna.

På ett globalt plan märks intresset för bolaget knappt i förhållande till H&M och Zara. I Sverige däremot ser vi att Na-kd vid ett tillfälle varit uppe och snuddat de sökvolymer som Zara har. Det är ganska mäktigt. Hennes & Mauritz däremot ligger än så länge på tryggt avstånd.

Ändå – det är en kraftigt positiv trend och bra jobbat för att ha funnits i 6 år. Vad är det som driver denna trafik?

Na-kd satsar stort på en digital närvaro

Na-kd har från början byggt hela sitt koncept kring ett nytt sätt att exponera sig mot sina kunder. Skyltfönster och höga hyror i halvtomma shoppingcentra är inget för detta bolag.

Det är här alla dessa influencers kommer in i bilden. Marknadsföring via sociala medier som Instagram och Snapchat är vad som gäller 2021.

I skivande stund har bolaget över 3 miljoner följare. En knapp tiondel av H&M:s nästan 37 miljoner men det är ändå stort för att vara ett så pass ungt bolag. Men det är egentligen inte denna siffra som är den mest intressanta utan den exponering företaget får via alla influencers.

Na-kd har som sagt som del av sin strategi valt att satsa hårt på marknadsföring genom influencers genom att ge dem plats på plattformen med egna varumärken. Det har lett till en massiv tillväxt av trafik och länkar till webbplatsen.

Detta går hand i hand med företagets ambitioner att dominera sökresultaten i Google. Na-kd är ett av förvånansvärt få unga e-handelsföretag som satsar på sökmotoroptimering. I praktiken innebär det att företaget får mängder med trafik utan att behöva betala något för varje klick, i motsats till hur det är med traditionell annonsering.

Nakd spar annonspengar genom att vara synliga i Google
Den satsning som Na-kd gjort på en digital närvaro genom SEO och influencers ger resultat. Grafen visar det uppskattade värdet av den trafik som modefirman får via de organiska sökresultaten i Google. Källa: Ahrefs

Grafen ovan visar att Na-kd hade behövt lägga runt 500 000 dollar på annonser varje månad för att få samma antal besökare som bolaget idag får via Google. Trenden pekar uppåt. Fortsätter bolaget åt det hållet kommer denna strategi troligtvis att ge resultat genom dominans bland sökresultaten.

Parallellt med detta satsar Na-kd på affiliatemarknadsföring. Därmed kan webbplatsen få leads från såväl ungdomar som vill tjäna extra pengar online till specialiserade lead generators på nätet.

Företaget har sammanfattningsvis en approach som bygger på att utforska många marknadsföringskanaler parallellt på nätet med digital marknadsföring som gemensam nämnare.

Ny teknik från grunden

Hur ska man som startup kunna expandera snabbt på flera fronter samtidigt? Svar: med hjälp av ny teknik som ger ett försprång mot konkurrenterna.

Ett exempel på detta är att Na-kd redan skriver sina tusentals produkttexter utan att behöva anlita content writers. Istället tog företaget hjälp av Göteborgs-startupen Textual som skapat en plattform där AI skapar produkttexterna baserat på grundläggande info om produkterna.

Robotar skriver alltså produkttexterna kan man säga. Trots det är de skrivna på ett naturligt och ”mänskligt” sätt.

Detta är något som hittills inte varit möjligt då Googles algoritmer är ganska bra på att känna igen automatiskt skrivna texter. Här finns givetvis ändå en risk att Googles egna AI till slut lyckas särskilja dessa robottexter från konkurrenternas texter som skrivs av människor.

Ett annat exempel på hur man försöker ligga i framkant är inom logistiken. Na-kd bygger ett nytt lager i Landskrona i Skåne som ska kunna paketera 1000 ordrar i timmen. Även här är det – just det – robotar som står för arbetskraften. 100 stycken för att vara exakt.

Cirkulär ekonomi engagerar köparna

För att ta marknadsandelar idag krävs mer än bara snygga plagg till ett bra pris. Na-kd investerar därför stort på hållbarhet, miljö och ansvarstagande. Genom ett projekt som kallas för ”the nakd truth” har man satsat på att kunderna ska kunna handla utan att miljöpåverkan blir för stor.

Förutom det ganska uppenbara med gratis klimatkompenserade frakter och returer har Na-kd riktat om hela tillverkningen så att den kommer närmare kunden. Förr tillverkade bolaget 80 procent av kläderna i Kina. Nu är det 80 procent som tillverkas i Europa istället.

Ett annat exempel är hur Na-kd erbjuder second hand direkt via sin e-handelsplattform. Där gör man det möjligt för kunder att både köpa och sälja begagnade plagg. För att det ska fungera på riktigt går det att blanda använda och nya artiklar i ett och samma köp.

Lite som Sellpy men enligt VD Jarno Vanhatapio men med en bättre affärsmodell med mindre friktion.

Cirkulär ekonomi på Na-kd webbplats
Na-kd satsar på att låta kunderna köpa och sälja second hand i samma shop som de nya kläderna säljs på.

Ska man köpa Na-kd aktie?

Slutligen då – ska jag köpa Na-kd aktie när eller om det blir en börsnotering? Detta är givetvis något som du som investerare eller sparare själv måste bestämma.

Som så alltid vid en börsintroduktion gäller det också att försöka förstå vad det huvudsakliga syftet är. Blir det ett sätt för de nuvarande ägarna att göra en exit eller blir det samtidigt nyemission så att bolaget får in nya färska pengar som kan investeras i fortsatt expansion? Det är ofta både och.

Hur som helst måste du själv bedöma hur sannolikt det är att framgångsresan kan fortsätta. Kommer bolaget att kunna växa och så småningom också bli allt mer lönsamt? Ja då kan det vara en trendbrytning i en i övrigt tuff bransch med tajta marginaler.

Och som så alltid med aktier handlar det om till vilket pris det går att köpa. Det gäller också vid en IPO även om det kan vara lite svårare att bedöma då det inte finns samma tillgång till historik och nyckeltal som vid redan etablerade aktier.

Jag avstår från att ge något riktpris för Na-kd. Mycket kan hända innan det eventuellt är dags för en börsintroduktion.

Värdera bolaget. Jämför också med konkurrenterna. En direkt jämförelse är givetvis svår eftersom Na-kd med sina influencers, expansion i Google, initiativ inom cirkulär ekonomi och arbetsstyrka med robotar angriper marknaden på ett nytt sätt som ger konkurrensen något att bita i.

Vill du köpa Na-kd-aktier? När det blir dags kan du hålla utkik här:

Disclaimer: StockBlogs och bloggen Kronorna ger inga investeringsråd. Innehållet i artikeln är personliga reflektioner. Du bör göra din egen analys innan du köper aktier. Artikeln innehåller affiliatelänkar till Avanza och Nordnet.

Lämna en kommentar